Mælk nok - 8 mdr.

7. juni 2008

Alder:
8 mdr.

Mælk nok - 8 mdr.

Hej Helen,

Jeg skriver nu igen til dig for at få et godt råd. Min datter er nu 8 mdr. og har været i gang med grøntsagsmos og grød siden hun var knap 6 mdr. Hun er i dag oppe på fire faste måltider (grød/mos/øllebrød) og 4-5 amninger. Hun spiser generelt godt ved de faste måltider (ca. 1 dl pr. måltid), dog har jeg en fornemmelse af, at hun ikke spiser så meget ved de fleste amninger.

Hun voksede godt og som hun skulle, mens hun udelukkende blev ammet, men i løbet af de seneste to måneder har hun kun taget 100 g på og vejer nu knap 8 kg. Hun ser dog ud til at vokse både i længden og i hovedomfang (mine egne målinger, da sundhedsplejersken jo strejker) og hun er en glad og kvik pige. Alligevel er jeg blevet bekymret over, ...

Annonce

... at hun ikke tager mere på i vægt.

Grød/mos laver jeg på vand og tilsætter 1 tsk fedtstof. Bør jeg også tilsætte noget modermælkserstatning – og i givet fald hvor meget? Eller er der andet jeg kan gøre for at hun tager mere på?

Desuden er jeg i tvivl om, hvorvidt hun får nok mælk – hun bør vel stadigvæk få ca. 750 ml om dagen?

Mit sidste spørgsmål går på, hvorvidt jeg sikrer mig, at hun får nok mælk, når hun begynder i dagplejen om 1 mdr. (dvs. når hun er 9 mdr.). Jeg kan til den tid kun amme hende morgen, inden hun kommer i seng og evt. igen sen aften. Skal jeg evt. bede dagplejen om at give hende en flaske modermælkserstatning (noget vi ellers ikke har gjort i) – eller er der andet vi kan gøre?

Venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren