Brev:
Mælk nok - 8 mdr.
7. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Mælk nok - 8 mdr.
Hej Helen,
Jeg skriver nu igen til dig for at få et godt råd. Min datter er nu 8 mdr. og har været i gang med grøntsagsmos og grød siden hun var knap 6 mdr. Hun er i dag oppe på fire faste måltider (grød/mos/øllebrød) og 4-5 amninger. Hun spiser generelt godt ved de faste måltider (ca. 1 dl pr. måltid), dog har jeg en fornemmelse af, at hun ikke spiser så meget ved de fleste amninger.
Hun voksede godt og som hun skulle, mens hun udelukkende blev ammet, men i løbet af de seneste to måneder har hun kun taget 100 g på og vejer nu knap 8 kg. Hun ser dog ud til at vokse både i længden og i hovedomfang (mine egne målinger, da sundhedsplejersken jo strejker) og hun er en glad og kvik pige. Alligevel er jeg blevet bekymret over, at hun ikke tager mere på i vægt.
Grød/mos laver jeg på vand og tilsætter 1 tsk fedtstof. Bør jeg også tilsætte noget modermælkserstatning – og i givet fald hvor meget? Eller er der andet jeg kan gøre for at hun tager mere på?
Desuden er jeg i tvivl om, hvorvidt hun får nok mælk – hun bør vel stadigvæk få ca. 750 ml om dagen?
Mit sidste spørgsmål går på, hvorvidt jeg sikrer mig, at hun får nok mælk, når hun begynder i dagplejen om 1 mdr. (dvs. når hun er 9 mdr.). Jeg kan til den tid kun amme hende morgen, inden hun kommer i seng og evt. igen sen aften. Skal jeg evt. bede dagplejen om at give hende en flaske modermælkserstatning (noget vi ellers ikke har gjort i) – eller er der andet vi kan gøre?
Venlig hilsen
Anne